LEVIATAN & UBITECH: Tehnologiile digitale susțin țintele de sustenabilitate6 min. de citit
Grupul de firme Leviatan Design & Ubitech Construcții este un important promotor al digitalizării pieței de profil în România. Leviatan Design – firma de proiectare al cărei motto este ”Mind Matter” – a reușit să se distingă pe plan local prin înalta sa capacitate de adaptare, susținută ferm de digitalizarea și de automatizarea proceselor interne, precum și de metodele de lucru inovatoare cum ar fi BIM. În ceea ce privește Ubitech Construcții, aceasta reprezintă una dintre cele mai tehnologizate companii active în prezent în România, care a reușit să implementeze metodologia BIM la nivelul întregului proces de lucru, în cele mai importante proiecte derulate la nivel național. Firmă cu capital 100% românesc, aceasta oferă servicii complete în domeniu, precum antreprenoriat general, proiectare și execuție, management și implementarea proiectului, fiind specializată în proiecte de tip design & build cu un grad ridicat de complexitate. La nivel de management, preocuparea centrală vizează implementarea și promovarea tehnologiilor noi pe piața din România, în toate etapele proiectului, precum și realizarea de construcții sustenabile, care să permită utilizarea intuitivă și facilă a soluțiilor de Facility Management și Smart Buildings. În cele ce urmează, Cătălin Podaru – CEO al celor două companii – se referă la piața de profil, la performanțele financiare și la soluțiile identificate pentru asigurarea celor mai bune condiții în scopul atingerii obiectivelor strategice.
– Precizați nivelul cifrei de afaceri realizate de Leviatan Design și Ubitech Construcții în 2022 și în primele șase luni din 2023 și estimați evoluția acesteia în 2023.
– În anul 2022, grupul nostru de companii a înregistrat o cifră de afaceri consolidată de peste 300 de milioane de lei, iar la jumătatea anului 2023, cifra de afaceri a fost de 160 de milioane de lei. Totodată, estimăm că până la finalul acestui an vom depăși cu cel puțin 25% cifra de afaceri înregistrată anul trecut.
– Cum a evoluat activitatea de construcții în primele șase luni din 2023 și în ce manieră considerați că se va dezvolta aceasta până la finalul anului, precum și în perspectiva apropiată?
– Piața construcțiilor a avut o evoluție pozitivă în primele șase luni ale acestui an și estimăm că va urma acest trend până la finalul lui 2023. Apreciem că piața construcțiilor din România are în prezent cele mai mari șanse de dezvoltare sustenabilă, datorită fondurilor europene, inclusiv a celor din PNRR, iar în perspectiva anilor 2024 – 2025, ne așteptăm să vedem investiții majore în domeniul public. Totodată, după stabilizarea economiei și a prețurilor, anticipăm o creștere a investițiilor private, nu doar în zona rezidențială, ca până acum, ci și în zona facilităților de producție și a proiec- telor privind producția de energie. Cu toate acestea, trebuie avut în vedere că intenția Executivului de a elimina facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor ar putea genera o serie de probleme pentru multe companii din acest sector.
– Care sunt direcțiile de acțiune viitoare, în vederea dezvoltării celor două companii (investiții în echipamente, digitalizare, noi tehnologii, pregătirea de specialiști etc.)? Vizați extinderea și în alte sectoare de activitate?
– Companiile noastre sunt profund angrenate în procesele de dezvoltare tehnologică pentru optimizarea fluxurilor de proiectare și execuție și creșterea productivității și a nivelului de calitate în proiectele realizate. În plus, specialiștii noștri urmăresc să integreze componenta de inteligență artificială în cadrul fluxurilor de lucru, pentru a îmbunătăți toate procesele și pentru a multiplica valoarea datelor generate și a ușura activitatea oamenilor. Această transformare fundamentală este realizată cu sprijinul firmei eConfaire, care este parte a grupului nostru de companii. Totodată, lucrăm la integrarea echipamentelor de ultimă generație, atât în procesul de proiectare, cât și în cel de execuție, pentru crearea unui Digital Twin care să cuprindă informații precise și complete despre proiectele pe care le realizăm. Astfel, obținem valoare adăugată tangibilă pentru echipele de lucru, dar mai ales pentru clienții care își doresc o calitate ridicată a proiectelor într-un timp scurt.
– Cum a evoluat activitatea în 2022 și în prima jumătate a acestui an și ce estimări aveți pentru 2023 și în perspectivă?
– Creșterea companiilor noastre a fost una reală, datorită unui leadership transformațional. Astfel, am păstrat echilibrul unei dezvoltări organice, în paralel cu realizarea de proiecte cu un grad ridicat de complexitate, atât în faza de proiectare, cât și în cea de execuție, în comparație cu proiectele realizate anterior. În mod normal, acest progres vine cu o presiune foarte mare asupra organizației, însă, prin dezvoltarea și optimizarea continuă a proceselor, am reușit să o transformăm într-o energie benefică. Aceasta ne-a permis gestionarea de informații și resurse într-un mod eficient, păstrând același ritm și calitate a proiectelor realizate, fără întârzieri sau alte compromisuri, așa cum se întâmplă de obicei în astfel de situații. În perioada următoare, ne așteptăm ca trendul ascendent să continue, având în vedere multiplele oportunități din piață, cât și consolidarea brandului nostru în percepția clienților și a colaboratorilor. Așadar, ne așteptăm ca nivelul de calitate al proiectelor noastre și rapiditatea cu care acestea vor fi realizate să crească, având în vedere că infuzia tehnologică de care a beneficiat grupul nostru de companii are un caracter profund transformațional. Considerăm că transformările profunde din domeniul inteligenței artificiale și cele din domeniul roboticii, utilizate corect, produc azi schimbări de 10 ori mai rapid decât înainte. Așteptările noastre iau în calcul toate provocările actuale generate de impredictibilitate, lipsa resursei umane, inflația, precum și modificările legislative care influențează direct domeniul în care activăm.
– Comentați nivelul prețurilor serviciilor de proiectare în raport cu realitatea pieței, inflația și volumul de lucru. Cum estimați că vor evolua acestea pe termen scurt?
– Prețurile de proiectare au crescut și ele datorită cererii foarte mari, întrucât în această zonă se resimte cel mai pregnant lipsa specialiștilor și a organizațiilor structurate pentru proiecte complexe și de anvergură, într-un context cu o cerere foarte mare în piață. Cu toate acestea, considerăm că piața de proiectare din România trebuie să se calibreze prin structurarea organizațiilor și a companiilor de proiectare, pentru a livra studii de fezabilitate și proiecte de calitate ridicată, care să permită constructorilor planificarea și execuția rapidă, precum și coordonarea proiectelor complexe. În acest fel, valoarea și prețurile de proiectare vor fi evaluate, cu certitudine, la un nivel similar cu prețurile din Occident, iar contextul actual permite această dezvoltare. Aceasta este însă o condiție primordială pentru realizarea investițiilor din România, iar companiile de proiectare trebuie să facă primul pas pentru a demonstra calitatea serviciilor lor, fără a se aștepta ca valoarea acestora să fie apreciată din oficiu de către clienți sau de către companiile de execuție.
Articol disponibil și pe Agenda Construcțiilor, >> click aici <<